Motion till Kyrkomötet
Samlevnadsfrågor

Mot 2005:105

Förslag till kyrkomötesbeslut

1. Kyrkomötet beslutar att godkänna punkt 1 i Kyrkostyrelsens förslag till kyrkomötesbeslut i skrivelsen 2005:9 Samlevnadsfrågor.

2. Kyrkomötet beslutar att inte godkänna punkterna 2 och 3 i Kyrkostyrelsens förslag till kyrkomötesbeslut i skrivelsen 2005:9 Samlevnadsfrågor.

Motivering

Mot bakgrund av bl.a. vad som anförs i Reservation med anledning av Kyrkostyrelsens beslut om skrivelse till Kyrkomötet om samlevnadsfrågor, Dnr Ks 2005:284, av Jan Erik Ågren och Staffan Holmgren ser jag det som omöjligt för Kyrkomötet att godta alla tre punkterna i Kyrkostyrelsens skrivelse 2005:9 Samlevnadsfrågor.

Punkt 1 har lydelsen: ”Kyrkomötet beslutar att godkänna Kyrkostyrelsens handläggning av frågor kring fortsatt teologisk reflektion kring samlevnadsfrågorna och insatser för att stödja barn och familj.” Punkt 1 bör Kyrkomötet kunna godkänna.

Punkt 2 har lydelsen: ”Kyrkomötet beslutar att ställa sig bakom Kyrkostyrelsens konstateranden beträffande homosexuella i kyrkan.” Dessa konstateranden (KsSkr 2005:9 s. 75) är delvis okontroversiella, såsom när det sägs att det är uteslutet att fördöma den homosexuella personen eller när man vänder sig mot diskriminering av personer p.g.a. dessas sexuella orientering. Andra punkter är kontroversiella, t.ex. då det sägs att Svenska kyrkan inte bör sanktionera verksamhet i syfte att ”bota” homosexuella från deras läggning. Har man, som motionären, mött djupt kristna människor som ivrigt önskat hjälp med just detta, kan man ej skriva under på den punkten. Punkt 2 bör Kyrkomötet enligt min mening ej godkänna.

Punkt 3 börjar: ”Kyrkomötet beslutar att anta Kyrkostyrelsens förslag till ändringar i 23 kap. 4 § kyrkoordningen beträffande välsignelse över ingånget partnerskap.” Punkten avslutas med den nya föreslagna lydelsen.

Härtill vill jag anknyta vad Jan Erik Ågren och Staffan Holmgren anför i sin reservation till Kyrkostyrelsens skrivelse (KsSkr 2005:9 s. 84 f.). De citerar kyrkoordningen, där det slås fast att ”Svenska kyrkans tro, bekännelse och lära, som gestaltas i gudstjänst och liv, är grundad i Guds heliga ord, såsom det är givet i Gamla och Nya testamentets profetiska och apostoliska skrifter...”. Reservanterna fortsätter: ”Om man ser på Bibeln som Guds heliga ord kan man inte bortförklara att den, enligt vår mening, inte ger stöd för att i kyrkoordningen införa en ordning för välsignelse över ingånget partnerskap.” Motionären kan i dessa stycken inte heller förstå Bibeln på annat sätt, och vill därför följa reservanterna. Punkt 3 bör Kyrkomötet enligt min mening ej godkänna.

Härmed hemställs

Uppsala den 26 juli 2005